Araç bakımlarının zamanında yapılması, araç aksamlarının korunmasını ve daha uzun bir kullanım ömrüne sahip olmasını sağlar. Aynı zamanda araç bakımlarının düzenli periyotlarda yapılması araç sahiplerinin hayatını için de oldukça ciddi bir öneme sahiptir.

Bu yazımızda birçok araç sahibinin sıklıkla karşılaştığı radyatör hortumundaki çatlara ne gibi önlemlerin alınabileceğini sizlere aktaracağız. Sık sık yaşanan bu sorunun neden meydana geldiği, çatlara nasıl müdahale edilmesi gerektiği, radyatör hortumunun esas görevinin ne olduğu ve radyatör hortumunun nasıl değiştirilmesi gerektiğini sizler için derledik.

Radyatör Hortumunun Görevi

Araçlarda bulunan radyatör hortumu, genel olarak elastomerik bir malzemeye sahiptir. Bu malzeme hortumun hem esnek hem de dayanıklı olmasına imkan sunar. Radyatör hortumunun ana görevi ise soğutma sıvısının motordan radyatöre ve geriye dolaşımını sağlamaktadır.

Bu süreç; ısınan soğutma sıvısının radyatöre gelerek buradan havanın yardımı ile soğumasını ve ardından tekrar motora geri dönemsini kapsar. Bu işlemin düzenli olarak devam edebilmesi için elbette radyatör hortumunun yerinde olması ve aynı zamanda yapısında herhangi bir deformasyonun olmaması gerekir.

Radyatör Hortumunun Özellikleri

Araçlarda yer alan radyatör hortumları sızdırmaz özelliğe sahiptir. Bu özellik, soğutma sıvısının sistem içerisinde dolaşırken sızıntı olmamasını ve etkili bir soğutmanın elde edilmesini sağlar. Radyatör hortumu sıkı bir şekilde contalanmış bağlantı noktaları ile radyatör ve motor arasına yerleştirilir.

Sızdırmazlık özelliğinin yanı sıra radyatör hortumları yüksek sıcaklıklara ve yüksek basınca da dayanıklı bir yapıya sahip olmalıdır. Motorun çalışması ile oluşan yüksek sıcaklık, hortumun içinden geçerken soğutma sıvısının sıcaklığını arttırır. Bu yüksek sıcaklığa dayanıklı olmayan bir hortum, deformasyonlara ve özellikle çatların oluşmasına neden olur. Basınç etmeni de bu malzeme için oldukça önemlidir. Nitekim soğutma sistemi basınç altında çalışır.

Radyatör Hortumu Neden Çatlar?

Radyatör hortumlarında meydana gelen arızalar arasında en yaygın olanı hortumlarda çatlak oluşmasıdır. Bunun başlıca nedenleri arasında şunlar yer alır;

* Hortumun uzun süredir kullanılması

* Soğutma sistemlerinde meydana gelen yüksek basınç

* Ucuz ya da düşük kaliteli radyatör hortumu kullanımının tercih edilmesi

Radyatör Hortumunda Arıza Olduğu Nasıl Anlaşılır?

Radyatör hortumunda çatlakların meydana gelmesi ya da farklı sorunların meydana gelmesi şu belirtiler ile anlaşılabilir;

* Motorun aşırı ısınmaya başlaması

* Radyatör ya da hortumların sızdırmaya başlaması

* Radyatör kapağından buhar çıkması

* Soğutma sıvısının düşmesi ya da sızması

Radyatör Hortumlarının Tamiri Nasıl Olur?

Radyatör hortumlarında meydana gelen arızanın durumuna göre onarım işlemlerinde farklılıklar meydana gelir. Hortumun tamamen değiştirilmesi, çatlakların ve sızdırma noktalarının çok olması halinde tercih edilir. Küçük sızıntıların tespit edilmesi, hortumlarda küçük delik ya da çatlakların belirlenmesi halinde geçici kapatma yöntemleri denenebilir. Ancak bu yöntemler uzun süre etkili olmaz ve bir süre sonra radyatör hortumunun tamamen değiştirilmesi gerekir.

Ciddi boyutlardaki radyatör hortumu arızalarında, karmaşık soğutma sistemi arızlarında ise araç sahiplerinin mutlaka bir uzmandan yardım alması gerekir. Bu gibi durumlarda güvenilir ve tanıdık bir otomobil tamircisine gidilmesi, daha büyük araç sorunları ile karşı karşıya kalınmasını engelleyecektir. Büyük sorunlarda otomobil tamircileri hasarlı olan radyatör hortumunu tamir edebileceği gibi tamamen değiştirilmesine de karar verebilir. Bu durum tamamen hortumdaki deformasyona bağlıdır. Aynı zamanda tamirciler soğutma sisteminin gerekli kontrollerini de sağlayarak araçtaki sorunları tamamen ortadan kaldırabilir.

               

Muhabir: Haber Merkezi