Modern araçlar otonom sistemler ve akıllı teknolojilerle donatılmış olsa da frenler hala bir numaralı güvenlik sistemi olma özelliğini koruyor. Fren pedalına basıldığında balataların diskleri sıkıştırmasıyla meydana gelen durma hikayesinin ardında ise fren hidroliğinin gücü yatıyor. Düşük donma noktası, suya karşı tolerans, yağlama kabiliyeti, paslanma önleyici ve yüksek kaynama noktası gibi özelliklere sahip olan fren hidroliği motorlu araçlarda bir asırdır kullanılan mucizevi bir sıvı. Çünkü pedala uygulanan kuvveti hidrolik basınca dönüştürerek her tekerleğe eşit oranda aktarılmasını sağlıyor.

Fren Hidrolik Yağı Nedir?
Hidrolik sıvısı olarak da bilinen fren hidrolik yağı, araçlarda fren sistemine dahil parçaların çalışmasını sağlıyor. Sıkıştırılamaz özellikteki bu sıvı, fren pedalına uygulanan kuvveti daha da artırarak fren hatları boyunca dört tekerlekte de bulunan fren rotorlarına iletiyor. Bunun sonucunda tekerleklere baskı uygulanarak aracın yavaşlaması sağlanıyor.

Otomotiv endüstrisinde glikol bazlı ve silikon bazlı olmak üzere iki tip hidrolik sıvısı kullanılıyor. Glikol bazlı hidrolik sıvıları ABS sistemine sahip araçlarda kullanılırken, silikon bazlı olanlar ABS teknolojisine sahip olmayan araçlarda ve kamyonlarda kullanılıyor. Hidrolik sıvıları yüksek sıcaklık ve basınç altında çalıştığından kullanım ömrünü doldurduğunda mutlaka değiştirilmesi gerekiyor.

Fren Hidroliği Ne Zaman Değişir?
Fren hidroliği kapalı bir sistem içinde yıllarca dayanabilen bir özellik gösterse de havadan gelen nem hidrolik sıvısına ve fren sisteminin diğer bileşenlerine nüfuz edebiliyor. Nem oranının yüksek olması sıvının kaynama noktasını düşürerek sert frenlemelerde durma kabiliyetini önemli ölçüde zayıflatıyor. Fren sıvısının kirlenmesi sistemin tepkilerini değiştirerek sürüş güvenliğinde risk oluşturduğundan hidrolik sıvısının düzenli aralıklarla değiştirilmesi gerekiyor.

Fren hidroliği değişim süresi aracın tipine, karşılaşılan sürüş koşullarına ve üreticinin önerilerine göre değişiyor. En güvenli uygulama için rutin kilometre bakımlarında motor yağı, şanzıman yağı ve antifriz gibi otomobil sıvıları kontrol edilirken fren hidroliğinin de gözden geçirilmesi gerekiyor.

Fren Hidroliği Değişimi Nasıl Yapılır?
Fren hidroliği değişimi karmaşık ve zorlu bir bakım sürecini temsil ediyor. Ancak fren hidroliği fiyatları söz konusu olduğunda yüksek maliyetler devreye girmiyor. Zehirli ve yanıcı özellik gösteren bu sıvının değiştirilmesinde birkaç ekipman yeterli olsa da işi profesyonellere bırakıp fren hidroliği değişimi fiyatlarının cüzi miktarlara sahip olduğunu da göz önünde bulundurarak risk almaktan kaçınabilirsiniz.

İşte adım adım fren hidroliği nasıl değiştirilir sorusunun cevapları:

Aracınızı kriko yardımıyla kaldırarak tekerlekleri yerinden sökmelisiniz.
Eski hidrolik sıvısının tahliyesine geçmeden önce kaputun altındaki fren hidroliği haznesinin kapağını açmalısınız. Tahliye esnasında eski hidroliğin seviyesi azalacağı için hazneye sürekli olarak yeni hidroliğin eklenmesi gerekiyor. Böylece haznedeki sıvının hava almasının önüne geçiliyor.
Hidrolik tahliyesine fren sistemine en uzak tekerlekten başlamalısınız. Sırasıyla sağ arka, sol arka, sağ ön ve sol ön tekerlekler üzerinde işlem yapılması gerekiyor.
Fren disklerinin arkasındaki tahliye vidasının plastik tapasını söktükten sonra vidaya uygun boyutlarda şeffaf bir hortum bağlayarak eski sıvının güvenli transferi için hazırlık yapmalısınız.
Hortumu bağladıktan sonra sıvının tahliyesi için bir kişi vidayı çeyrek tur döndürerek açarken, diğerinin de fren pedalına 5-6 kez basarak eski hidroliğin çıkışı için pompalama yapması gerekiyor.
Bu aşamada koyu renkli eski hidrolik sıvısı tahliye edildikçe kaputtaki hidrolik haznesine sürekli olarak yeni sıvının eklenmesi gerekiyor. Bu işlem tahliye hortumundan yeni hidrolik sıvısı akana kadar devam etmeli. Ardından vida yeniden sıkılmalı.
Her tekerlek için aynı işlem uygulanıp vidalar iyice sıkıldıktan sonra plastik tapaların yerine takılması gerekiyor.
Fren hidroliği değişimin son aşamasını ise yağ haznesinin kapatılması ve tekerleklerin yerine takılması oluşturuyor.
Fren Hidroliği Değişmezse Ne Olur?
Higroskopik özelliğe sahip hidrolik sıvıları havadan kolaylıkla nem çekebiliyor. Hidrolik sıvısı sızdırmaz bir sistemde yer almasına rağmen, uzun yıllar kullanıldığında nem oranının artışı kaçınılmaz hale geliyor. Bu da fren sıvısı kaynama noktasının düşmesine ve metal bileşenlerden oluşan fren sistemi parçalarının korozyonuna sebep oluyor.
Fren hidrolikleri eskidikçe zararlı partikülleri hapsetme eğiliminde oluyor. Fren sistemindeki conta ve hortumlarda zamanla kauçuk döküntüleri meydana gelebiliyor. Döküntülerin büyük bir kısmı fren hidroliği haznesinde asılı halde yer alırken; diğer kısmı ABS ünitesine nüfuz ederek kilitleme önleyici sistemin çalışmasını engelleyebiliyor.
Hidrolik sıvısı ömrünü tamamladığında veya azaldığında frenleme performansı hissedilir derecede düşüyor. İleri aşamalarda fren boşalması veya fren patlaması adı verilen tehlikeli durumlar da meydana gelebiliyor. Fren pedalına basıldığında süngerimsi bir yumuşaklık hissediliyorsa fren hidroliği kaynamış ve frenler boşalmış olabilir.
Fren hidroliği azalırsa ne olur veya fren hidroliği biterse ne olur sorularına cevap arıyorsanız, sistem üzerinde yeteri kadar basınç oluşturmayan sıvı seviyesi frenlerin çalışmamasına sebep oluyor.

Fren Hidrolik Yağı Nedir? Değişimi Nasıl Yapılır?

Fren hidrolik yağı bir otomobilin fren sisteminin en önemli bileşenlerinden biri olmasına rağmen genellikle ihmal edilir ve birçok sürücünün araçlarının fren hidroliğini nasıl kontrol edeceğinden haberleri dahi yoktur. Araç sürücüleri frenlerle ilgili bakımları biraz korkutucu bulabilirler ancak temel olarak fren hidroliğinin ne olduğu, nasıl çalıştığı ve nasıl bakım yapılması gerektiği hakkında bilgi sahibi olarak aracınızın fren sisteminin her daim en yüksek performansta çalıştığından emin olabilirsiniz.


Bu yayınımızda fren hidroliği ile alakalı ne yaptığı ve ne sıklıkta bakım yapmanız gerektiği de dahil olmak üzere eksiksiz bir rehber sunuyoruz.

İçindekiler

Fren hidroliği nedir?


Fren hidroliği azalırsa ne olur?


Fren hidrolik yağı ömrü ne kadar?


Fren hidroliği dot nedir?


Farklı fren hidrolikleri karıştırılır mı?


Fren hidroliği ne zaman değişir?


Fren hidroliği fiyatı


Fren hidroliği değişim fiyatı


Fren hidroliği değişimi nasıl yapılır?

Fren hidroliği nedir?
Fren hidrolik yağı, araçlarda hidrolik fren ve hidrolik debriyaj sistemlerinde kullanılan hidrolik bir yağ türüdür. Uygulanan kuvvetin basınca aktarılmasından ve frenleme kuvvetinin basma gücüne göre yükseltilmesinden sorumludur. Basitçe ifade etmek gerekirse, ayağınız ile fren pedalına uyguladığın basınç, fren hidroliği vasıtasıyla ön ve arka frenlere basınç olarak aktarılır ve aracı durdurur. 

Fren hidroliği azalırsa ne olur?
Aracın fren sisteminde oluşacak sızıntılar nedeniyle fren hidroliği azalırsa hidrolik deposundaki bulunan seviye sensorü tarafından sinyal gönderilir ve gösterge panelindeki  ikaz lambası yanar. Bu uyarı ışığı birçok araçta kendine has sembole sahip bir ışık değildir. Kırmızı el freni ışığının yanması muhtemeldir. Bu uyarıyı yanar vaziyette gördüğünüzde frenlerinizde problem olduğunu anlamız gerekir. Yeni nesil araçlarda ekranda yazılı olarak fren hidroliğinin eksildiğine dair uyarı göreceksiniz. Bu uyarıyı görür görmez aracınızı servise kontrol ettirmeniz gerekir. Erken müdahale edip problemi çözmezseniz ilerleyen zamanlarda fren hidroliği iyice azalarak frenleriniz tutmaz duruma gelecektir. Fren sistemi araçtaki en büyük güvenlik sistemidir, bu yüzden arıza anında hızlı bir şekilde müdahale edilmelidir.

Fren hidrolik yağı ömrü ne kadar?
Fren hidroliklerinin belirlenmiş standart olan bir ömürleri yoktur. Aracınızı kullandığınız iklim, freni kullanma sıklığınızdan tutun da birçok faktör fren hidroliğinizin yapısal değişimine formunun bozulmasına neden olacaktır. Her ne kadar fren hidroliğinin belirlenmiş bir ömrü olmasa da aracınızdaki en önemli güvenlik sistemini sık sık kontrol etmek ve gözden geçirmek en doğru olan yaklaşım olacaktır. Alanında uzman profesyoneller fren hidrolik yağını değiştirilmesi gereken zaman ve km bilgilerini kullanıcılara tavsiye niteliğinde sunmuşlardır. Fren hidroliği kullanılan yağın türüne bağlı olarak her 12 ila 24 ayda bir kontrol edilerek değiştirilmelidir.  Fren hidroliği uyarı ışığı, fren hidrolik haznesindeki yağ seviyesinin düşük olduğunu ve DOT 3 veya DOT 4 özelliklerine uygun fren hidrolik yağının ilave edilmesi gerektiğini gösterir. Normal şartlarda fren hidrolik yağının değişim süresi kilometreden bağımsızdır. Fakat DOT 3 fren hidroliği için 12 ay veya 20.000 km, DOT 4 fren hidroliği için ise 18 ay veya 40.000 km gibi bir ömür kabul edilebilir. DOT 3 fren hidroliği ve DOT 4 fren hidroliği, havadan nem emme niteliğine sahip fren hidrolikleridir, bu özellikleri yağ içinde sıvı bulundurmalarını sağlar. Fren hidrolik sıvısının kaynama noktası DOT 3 fren hidroliğinde 140 ° C’dir  içinde su olan fren hidroliğinin kaynama derecesi çok daha düşüktür. Kaynama noktası düşen fren hidroliği çok erken kaynayıp özelliğini kaybedecek ve zayıf frenleme yapacaktır. Tüm bu sebeplerden dolayı fren hidrolik sıvısını düzenli bir şekilde periyodik olarak değiştirmeniz hem frenlerinizin her zaman yüksek performansta tutmasını sağlayacak hem de fren sistemi güvenliği ile alakalı aklınızda soru işareti kalmayacak.

Fren hidroliği dot nedir?
Fren hidroliği sıvısında DOT ve bir sayı ile belirtilir. DOT, açılımı Department of Transport kelimelerinin kısaltılmış halidir. Anlamı ABD Ulaştırma Bakanlığı'nın kısaltmasıdır. ABD ulaştırma bakanlığı tarafından belirlenmiş fren hidrolik yağında bulunması gereken özellikler (kuru ve ıslak kaynama noktaları), DOT numaraları olarak standart haline getirilmiş ve otomotiv endüstrisinde kabul görmüştür. Her bir sayının birbirinden farklı bir kaynama noktası vardır. ABD'de üretilen çoğu araç, sarı renkli DOT 3 veya DOT 4 kullanır. Glikol esaslıdırlar ve havadan nemi emebilme özelliğine sahiptirler (higroskopik bilim terimidir). Böylece, fren hidroliği kutusunun kapağını sıkı tutmak isteyeceksiniz ve gerekmedikçe ana fren hidroliği haznesini açmayacaksınız. Nemi emme özelliği ve frenleme sırasında fren hidroliğinde oluşan ısı nedeniyle, fren hidroliği performansı zamanla düşecektir. Fren hidroliğinin içindeki su pahalı olan ABS sistemi valflerinin içerisinde pas ve kalıntı oluşmasını sağlayarak valflerin tıkanmasına ve ABS sisteminin zamanla bozulmasına sebep olacaktır.


Kuru kaynama noktası: Fren hidroliğinin saf halinin kaynama noktasıdır


Islak kaynama noktası: Fren hidroliğinin nem aldıktan sonraki kaynama noktasıdır. 


Aşağıdaki tablo DOT fren sıvılarının kaynama dereceleri göstermektedir:

DOT


Kuru Kaynama Noktası


Islak Kaynama Noktası


Dot 2


190 ° C


140 ° C


Dot 3


205 ° C


140 ° C


Dot 4


230 ° C


155 ° C


Dot 5


260 ° C


180 ° C


Dot 5.1


270 ° C


180 ° C

DOT 3
DOT 3 fren hidroliği çok uzun zamandır kullanıldığı gibi şimdiye kadar en çok kullanılmış ve en popüler olan fren hidroliğidir. DOT 3 fren hidroliği saf haldeyken 205 ° C kaynama noktasına sahiptir. DOT 3 fren hidroliğinin nem almış ve tamamen bozulmuş halinin kaynama noktası 140 ° C düşer. Sert ve yoğun fren yapmak, yokuş aşağı uzun inişler veya yarışmak kaynama sürecini hızlandırabilir.


DOT 3 çok fazla aşındırıcı özelliğe sahip olduğundan büyük özen gösterilmelidir. Temas ettiği yerler hemen sabun ve su veya basit bir yağ giderici kullanılarak temizlenmelidir.


DOT 4
DOT 4, 2000’li yıllardan beri araç üreticisi firmalar tarafından daha yaygın olarak kullanılmaya başlandı. Çoğunlukla Avrupalı otomobil üreticileri tarafından kullanılmaktadır. Dot 4 fren hidroliği Farklı tiplerde ve özelliklerde olmasına rağmen, DOT 3 fren hidroliğinden daha yüksek bir kaynama noktasına sahiptir. DOT 4 fren hidroliğinin saf halinin kaynama noktası  230 ° C’dir. DOT 4 fren hidroliğinin nem almış ve özelliğini tamamen yitirmiş halinin kaynama noktası 155 ° C kadar düşer. DOT 4 fren hidroliğindeki ilave katkı maddeleri nemden dolayı oluşabilecek sıvı ve asitleri azaltmaya yardımcı olduğu için DOT 3’den daha yüksek kaynama noktasına sahiptir.


DOT 4 fren hidroliğinin maliyeti, DOT fren hidroliğinin iki katıdır ve çoğu araç için DOT 3’den DOT 4’de geçişin pek bir yararı yoktur. DOT 4'ün birkaç farklı özelliğe sahip türü vardır, bu nedenle doğru türü kullandığınızdan emin olun.


DOT 4 Avrupa ve bazı Amerikan menşeli araçlarda kullanılmaktadır. DOT 4 Plus bazı Volvo ve Mercedes araçlarda kullanılır. DOT 4 Düşük Viskozite BMW’nin bazı modellerinde kullanılmaktadır. Son olarak DOT 4 Racing hakkında bilgi verelim,  DOT 4 Racing genellikle mavi bir renge sahiptir ve yarış yapmak için tasarlanmış bazı araçlarda kullanılır.


DOT 5
DOT 5 fren hidroliği silikon bazlı bir fren sıvısıdır ve 260 ° C  gibi yüksek bir kaynama noktasına sahiptir. Genellikle DOT 3 fren hidroliği ve DOT 4 fren hidroliğinin sahip olduğu kehribar renginden farklılaşmak için mor bir renge sahiptir. Glikol bazlı fren hidrolik sıvıları gibi suyu emmez, ancak köpürmeler oluşur ve oluşan hava kabarcıklarının dışarı atılması çok daha zordur. Bu nedenle DOT 5 ABS sistemi olan bir araç için önerilmez.


DOT 5 başka herhangi bir sıvı ile karıştırılamaz ve DOT 3 fren hidroliğinden 4 kat daha pahalıdır.


DOT 5.1
DOT 5.1, fren hidroliğinin kaynama noktası DOT 4 yarış fren hidroliğine benzer şekilde glikol bazlı bir fren sıvısıdır. Rengi genellikle kehribar renginde açıktır. Teknik olarak DOT 3 fren hidroliği veya DOT 4 fren hidroliği ile karıştırılabilirken, bu uzmanlar tarafından önerilmez. DOT 5.1 fren hidroliği DOT 3 fren hidroliğinden yaklaşık 14 kat daha pahalıdır.


Power Stop Frenler


Power Stop Türkçe anlamı ile güçlü fren sistemleri demektir. Power Stop bileşenleri yalnızca glikol bazlı DOT 3 fren hidroliği, DOT 4 fren hidroliği ve DOT 5.1 fren hidroliği ile uyumludur. Bununla birlikte, tüm fren hidrolik sıvıları dikkatli kullanılmalıdır. Cildiniz veya gözlerinizle temas etmesini önlemek için önlemler alın. Sonuç olarak, tüm fren hidroliği sıvıları zaman geçtikçe eskir ve performansı düşer. Aracınızın fren sisteminin verimliliğini en yüksek performansta tutmak için, fren hidrolik sıvınızı araç üreticisi firma bakım programına uygun olarak zamanında ve doğru fren hidroliği ile değişimini sağlayın.

Farklı fren hidrolikleri karıştırılır mı?
Kısaca cevap vermek gerekirse hayır. Aracınızda kullanılması tavsiye edilen fren hidroliği neyse onu kullanmanız gerekmektedir. Fakat çok acil bir durumda kısa süreliğine karıştırma ( DOT 5 fren hidroliği hariç ) işlemi yapılabilir.


Kısa süreli karışım yapılabilmesinin sebebi DOT 3 fren hidroliği, DOT 4 fren hidroliği ve DOT 5.1 fren hidroliğinin teknik olarak birbirleriyle uyumlu olmasıdır. Fren hidrolik seviyeniz tehlike oluşturacak düzeyde düşükse, bir miktar farklı fren hidroliği mevcut fren hidroliğinizin üzerine eklenebilir. Bu ekleme işlemi geçici bir çözüm olmakla beraber uzun süre bu şekilde kullanmayınız. Sıvı sızıntısı olabilir. Bu geçici çözümden sonra sistemi komple temizlemek ve yeniden aracınız için uygun fren hidroliğini doldurmak gerekir.
DOT 5 fren hidroliği yapısı gereği başka tip fren hidrolikleriyle geçici olarak bile karıştırılamaz. DOT 5 fren hidroliği kullanan bir arabanız varsa, başka bir şey koymayın. Fren sisteminize ciddi zararlar verebilir.

Fren hidroliği ne zaman değişir?
Mekanik, frenlerinizin daha iyi ve yüksek performans da çalışmasını sağlamak için her iki yılda bir fren sıvınızın bakımını önerir. Zamanla, fren hidroliği zamanla doğal olarak bir miktar nemi emecektir, bu nedenle düzenli olarak fren hidroliği içerisindeki nemin kontrol edilmesi ve bakımlarının yapılması, fren hatlarında nemin oluşumunu erken tespit etmenizi sağlayacaktır. Bununla birlikte, her otomobilin fren sisteminde farklı bakım ihtiyaçları vardır, bu nedenle yıllık kullanım kilometresine bağlı olarak fren hidroliğine az ya da çok bakım yapmanız gerekebilir. Tavsiye edilen servis planı için aracınızın servis ve bakım kılavuzuna bakınız.

Fren hidroliği fiyatı
Aracınızın kullandığı fren hidroliği tipine göre fren hidroliği fiyatları değişiklik gösterecektir. Piyasada bulunan birçok aracın DOT 3 fren hidroliği ve DOT 4 fren hidroliği kullandığına göre ortalama fiyatı bu 2 tip üzerinden vermemiz sizi yanıltmayacaktır. Fren hidrolik sıvısının yarım litresi 15 tl – 40 tl arasındadır. Aracınızın fren hidrolik sıvısını komple değiştirmek istediğinizde 0.8 lt ile 1 lt arasında fren hidroliği satın almanız gerekecek. Aracınızın kullandığı fren hidrolik yağının tipini aracınızda bulunan fren hidrolik dolum deposunun üzerinde yazılı olduğunu göreceksiniz. Aracınıza uygun özellikteki fren hidrolik yağını Otolye de bulabilirsiniz.

Fren hidroliği değişim fiyatı
Fren hidroliği çok pahalı bir ürün olmasa da değişimi zahmetlidir. Fren hidroliği değişim işçilik ücreti ortalama 100 tl – 200 tl arasında değişiklik gösterecektir. Fren hidroliğinin eksilmedikçe değişmemesi gerektiği görüşü ülkemizde çok yaygındır. O yüzden değişmesi gerektiğini çoğu usta söylemeyecektir. Otolye de bulunan bilinçli ve alanında uzman servislerden fren hidroliği değişimi için teklif alabilirsiniz.

Fren hidroliği değişimi nasıl yapılır?
Fren hidrolik yağının nasıl değiştirileceğini bilmek neden bu kadar önemlidir ve nasıl yapılır?


Fren hidrolik yağı fren sisteminin pistonları harekete geçirmek için hidrolik basınç sağlayan sıvıdır. Fren hidrolik sıvısı değişikliğinin nasıl yapılması gerektiğini adım adım anlatacağız. Fren hidrolik yağı değişimi birçok araçta aynı şeklide yapılmaktadır çok standart prosedürlere sahip olan bu değişim işlemi 2 kişilik bir iştir.


Fren hidroliği değişim işleminde fren hidroliğinin boşaltılacağı yağ tapalarına aracın tekerleklerini sökmeden ulaşmak mümkün olmayabilir. Bu yüzden 4 tekerleği söküp takmanız gerekebilir.


1 Fren hidroliğini değişmek ve sistemdeki havayı almak için yağ tahliye tapasına ulaşmamız gerekiyor.  Bu yağ tahliye tapaları eski tip gresörlük tarzında rekorlardır, gözle kontrol yaptığınızda görebiliyorsanız tekerleği sökmenize gerek yok. Fakat göremiyorsanız ya da rahatlıkla ulaşamıyorsanız tekerleği sökmelisiniz.


2 Aracınızı kriko yardımı ile kaldırın ve güvenlik önlemi için aracın altına uygun bir noktaya kriko sehpasını koyun ve aracı havada sabitleyin. Bu işlemden sonra her bir tekerlek kaliperi veya fren silindirindeki yağ tahliye veya hava alma vidalarını bulun ama gevşetmeyin. Hava alma vidalarının ölçüleri değişebilir ancak sıklıkla 8 veya 10 mm’dir.


3 Aracın kaputunu açın ve ana fren merkezini bulun. Ana fren merkezinin üzerinde sarı kapaklı fren hidrolik deposunu göreceksiniz. Deponun kapağını açın ve içindeki eski fren hidroliğini bir vakum pompası yardımı ile çekin ve daha sonra deponun içine yeni fren hidroliğini koyun. ( Not: vakum pompanız yoksa tekerleklerden eski hidroliği attıkça fren hidrolik deposuna yeni yağı ilave edeceksiniz. bu işlemi defalarca yapmaya devam edeceksiniz. )


4 Frenlerdeki havayı ve eski fren hidroliğini boşaltmak için bir hortuma ihtiyacınız var. Bu hortumunu ana silindirden en uzaktaki kaliperde bulunan yağ tahliye cıvatasına takın (diğer bir deyişle, sağ arka tekerlek) ve borunun diğer ucunu eski hidroliği boşaltacağınız bidonun içine sallandırın.


Bu işlemi yaparken bir yardımcıya ihtiyaç duyacaksınız. Yardımcı araç içinde fren pedalını pompalarken siz yağ tahliye vidasını gevşetip eski yağın çıkmasına olanak sağlayacaksınız. Sistem içindeki hava kabarcıklarını atmak için yardımcınız freni pompalarken yağ tahliye cıvatası kapalı konumda olmalıdır. Pompalamayı bıraktığında siz cıvatayı gevşeterek hem sistemdeki havayı alırsınız hem de eski hidrolik yağı çıkış yapar. Bu işlemi 5-6 kez yapmanız gerekmektedir.


5 Her tekerleğin havasını ve fren hidrolik borusundaki eski yağı boşalttıktan sonra f ren hidroliği deposuna yeni fren hidroliği ekleyin ve kapağını kapatıp hava ile temas etmemesini sağlayın. Fren hidrolik deposunda fren hidroliğinin tamamen bitmesine izin vermeyin, aksi halde hidrolik yerine sisteme hava dolacak bu da sistemde hava olmasına neden olacaktır. Sistemde hava olursa frenleriniz güçsüzleşir ve tutmamaya başlar. 4. adımdaki işlemi ana merkeze en uzak tekerlekten en yakın tekerleğe olmak üzere 4 tekerleğe de uyguluyoruz.


6 Tüm tekerleklerin havasını alıp boru hatlarındaki eski fren hidroliğini boşalttıktan sonra fren hidrolik deposunun kapağını açıp dolduruyoruz.


7 Fren hidroliği değişim işlemini bitirdikten sonra araç ile teste çıkmayı ihmal etmeyin. Yapacağınız teste frenleme mesafenizi ve eski frenleme durumu ile mukayese edin. Frenleme testleriniz pozitif yönde ise fren hidroliği değişim işleminiz başarı ile gerçekleşmiş demektir. Aksi halde olumsuz bir frenleme ile karşılaşırsanız yüksek ihtimal fren hidrolik deposunu hidrolik yağsız bırakıp sisteme hava kaçırmış olmalısınız tüm bu işlemleri baştan yapmanız gerekecektir.


8 Değişim yaptıktan sonraki 3 gün boyunca fren hidrolik deposunun yağ seviyesini kontrol ediniz, herhangi bir azalma varsa sistemde sızıntı vardır. Herhangi bir azalma yoksa kafanızda soru işaretleri olmadan güvenli şekilde aracınızı kullanmaya devam edebilirsiniz.

Fren Hidrolik Yağı
TRW Aftermarket
Kampana Fren Sistemi ürünleri frenlerdeki aşınmanın minimuma indirilmesi ve performansın maksimuma çıkarılması ve müşteriniz için daha güvenli ve daha etkin performans sunmak için çok önemlidir. Fren hidroliği ürün grubumuzla, gelişmiş DOT 4 ve DOT 5.1 hidrolikler dahil olmak üzere, çok sayıda araç için uzman fren bakımı sağlayabiliriz ve siz de daha fazla sürücüye daha iyi servis sunabilirsiniz. Ve siz de ürünlerimizin pazardaki diğer tüm ürünlere göre daha iyi paslanmayı azalttığını ve lastik performansını artırdığını gördüğünüzde, en iyi müşteri servisini sunmak için TRW'yi seçmeniz gerektiğini anlarsınız.

TRW Aftermarket fren hidroliğini seçmenin ana faydaları aşağıdaki gibidir:

Fren hidroliklerimiz fren ana silindirindeki lastik parçalarda su ile kirlenmeyi ve kir paslanmasını azaltır
DOT 3, DOT4 ve DOT 5.1 fren hidroliği – tüm araç tipleri için fren hidroliği çözümleri
Sizi yolunuzda tutmak için sınıfındaki en iyi test prosedürleri

Gelişmiş frenleme sistemlerine uyum için gelişmiş hidrolik performansı


Araçlar daha gelişmiş hale geldikçe, ürünlerimiz de sürekli değişimlere ayak uydurmak zorundadır. Endüstrideki en yeni gelişmelerden biri de, birçok yeni araçta elektronik stabilite programları (ESP) gibi gelişmiş frenleme sistemlerinin kullanılmasıdır. ESP teknolojisi geliştikçe, fren hidroliği sistemin performansını maksimuma çıkarmak ve araçların kızaklamasını engellemek için daha hızlı olmalıdır.

Fren hidroliğinin değiştirilmesi koruma sağlar


Sürücüler frenlerini kullandığında, fren hidroliği ısınır ve fren hortumları eski ve sistem içerisine giren nem miktarında artış olur, bu da fren hidroliği kaynama noktasının düşmesi anlamına gelir. Bu tehlikeli bir durum olabilir çünkü frenlerin kullanımı ile fren hidroliği kaynama noktasına ulaşırsa, ‘buhar kilidi’ gerçekleşir ve frenlerde arıza yaşanabilir. Bir aracın fren hidroliğinin düzenli aralıklarla değiştirilmesi bu nedenle çok önemlidir.

TRW fren hidroliklerinin üstün kalitesi sayesinde daha uzun süre yüksek seviyede performans elde edilir, ancak yine de sürücüler performansı korumak ve güvenlik seviyesinden ödün vermemek için fren hidroliğini düzenli aralıklarla değiştirmelidirler.

Paslanmayı önleyin


Bir araçta fren hidroliğinin değiştirilmemesi fren arıza ile birlikte fren ana silindirindeki parçaların paslanması ile sonuçlanabilir. Bu fren hidroliğinin renginin kontrol edilmesi ile kolay ve hızlı bir şekilde tespit edilebilir. Eğer fren hidroliği kirliyse veya koyu renge dönüşmüşse hemen değiştirilmesi gerekir, aksi takdirde fren sistemlerinde hasar meydana gelebilir.

DOT 3 fren hidroliğinin her yıl, DOT 4 ve DOT 5.1'in ise iki yılda bir değiştirilmesi gereklidir. Bunun yapılması ile su kirlenmesinin ve pisliklerin tüm fren sisteminin ömrünü kısaltmalarını engellemiş olursunuz.

Güvenliği garanti etmek için kapsamlı şekilde test edilmiştir


Yaptığımız her şeyde beklentilerin üzerine çıkmayı hedefliyoruz, bu nedenle de fren hidroliklerimizde başkalarının yaptığından çok daha fazla detaylı test ve inceleme yapıyoruz. Güvenlik açısından önemli test alanları arasında ıslak ve kuru kaynama noktaları ve viskozite bulunmakta ve uluslararası DOT SAE1703 teknik özelliklerinin çok üzerine çıkmamıza yardımcı olmaktadır.

Güvenlik Bilgi Formları

DOT 3 fren hidroliği


TRW tarafından sunulan tüm fren hidroliği ürün grupları ile yaşı ve özelliklerinden bağımsız olarak tüm araç tipleri için uygun bir çözüm sunabilirsiniz.

DOT 3 fren hidroliği önde ve arkada kampana fren ile birlikte hidrolik kavrama sistemleri bulunan araçlar için tasarlanmıştır. Dahası, bazı Japon araç üreticileri ABS ve ESP sistemlerine sahip modelleri için DOT3 fren hidroliğini önermektedirler.

DOT 4 fren hidroliği


DOT 4 fren hidroliğini önde disk fren ve arkada kampana fren olan araçlar için öneriyoruz. DOT 4 aynı zamanda tümü disk fren olan araçlar ile birlikte ABS bulunan araçlar için de uygundur. Elektronik stabilite programları ve ABS bulunan araçlara destek sağlamak için özel DOT 4 ESP ürün gamına eklenmiştir. Eğer yüksek performanslı araçlar için bir fren hidroliği arıyorsanız, yarış uygulamaları için özel tasarlanmış olan DOT 4 GP fren hidroliğini kullanın. DOT 4 fren hidroliğinin sunduğu geniş kapsamdan da anlaşılabileceği gibi, çok sayıda araca hizmet sunmak isteyenler için mükemmel bir tercihtir.

DOT 5.1 – fren hidroliği inovasyonunda son nokta


TRW fren hidroliği ürün grubuna en son ilave edilen ürün DOT 5.1 ESP'dir. Ağır, yüksek performanslı araçlar için ideal olan DOT 5.1 ekstra güvenlik seviyesi sunar, -50OC ile +50oC arasındaki ortam sıcaklıklarında çalışabilir, bu da frenlerin her koşulda en iyi şekilde çalışacağı anlamına gelir.

DOT 5.1 ESP en son ESP için tamamlayıcı olması için tasarlanmıştır ve değişken frenleme ihtiyaçları için gereken basıncı daha hızlı artırmak veya azaltmaya imkan tanımak için fren hidroliği düşük viskoziteye sahiptir.

Bir araba için hangi fren hidroliği seçilmeli?

Muhabir: Haber Merkezi