Uzun süredir hazırlıkları devam eden Dijital Telif Yasası, Türkiye’de dijital içerik üreticilerinin haklarını güvence altına almayı hedefliyor. AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Hüseyin Yayman, konuyla ilgili yaptığı açıklamada, Google temsilcilerinin Haziran ayında TBMM’ye gelerek bilgi vereceğini açıkladı.

Yayman: “Gerçek gazetecilik desteklenmeli”

NTV canlı yayınında konuşan Yayman, Google başta olmak üzere arama motorlarının ve sosyal medya platformlarının algoritma değişikliklerinin yayıncılar üzerinde ciddi baskı oluşturduğunu söyledi. Yayman şöyle konuştu:

“Gerçek gazeteciliğin desteklenmesi gerekiyor. Algoritmalar bir gecede değişiyor, haber siteleri görünmez hale geliyor. Bu sorunları çözmek için Dijital Telif Yasası kaçınılmazdır.”

“Almanya modeli Türkiye için örnek”

Yayman, Almanya’da yürürlükte olan dijital telif düzenlemesinin benzerinin Türkiye'de de aynen uygulanması gerektiğini vurguladı. Almanya’da haber üreticileri, içerikleri arama motorlarında ya da platformlarda kullanıldığında telif geliri elde ediyor.

Ekrem İmamoğlu’nun diploması gitti! Üniversite resmi süreci başlattı
Ekrem İmamoğlu’nun diploması gitti! Üniversite resmi süreci başlattı
İçeriği Görüntüle

Türkiye de bu modelle:

  • Haber sitelerinin ve gazetelerin içeriklerinin izinsiz kullanımını engellemeyi,

  • Platformlardan telif ücreti alınmasını,

  • Bağımsız ve gerçek gazeteciliği desteklemeyi amaçlıyor.

“Türkiye dijitalde en fazla zaman geçiren ülke”

Yayman, Türkiye’nin dijital dünyada en çok zaman geçiren toplumlardan biri olduğunu hatırlatarak, kullanıcı davranışlarının bu tarz düzenlemeleri zorunlu kıldığını belirtti:

“Sosyal medya ve dijital platformlara en çok biz zaman harcıyoruz. Ancak bu platformlar, içerik üreten kurum ve kişilere hak ettikleri karşılığı vermiyor.”

Google’dan beklenen açıklamalar Haziran ayında

Yasa taslağı sürecine katkı sunmak amacıyla Google yetkilileri Haziran 2025’te TBMM Dijital Mecralar Komisyonu’na bilgi verecek. Bu görüşmede:

  • Telif sistemlerinin nasıl çalıştığı,

  • Türkiye özelinde mevcut durum,

  • Algoritma ve görünürlük kriterleri,

  • Yayıncıların yaşadığı mağduriyetler
    ele alınacak.

Yasa kimleri kapsayacak?

Dijital Telif Yasası’nın kapsamına girmesi beklenen kesimler:

  • Haber ajansları ve basılı medya kuruluşlarının internet siteleri

  • Bağımsız dijital yayıncılar ve YouTube içerik üreticileri

  • İnfluencer ve dijital içerik ajansları

  • Arama motorları ve sosyal medya platformları

Kaynak: Yeni Devir