Yeni trafik ceza düzenlemesiyle hız sınırını aşan sürücülere 30 bin TL’ye kadar ceza kesilecek. Ehliyetler 90 güne kadar askıya alınabilecek.
Trafik cezalarında yeni dönem başlıyor
Türkiye’de hız sınırını aşan sürücüler için ceza oranlarını artırmayı hedefleyen yeni trafik düzenlemesi Meclis gündemine geliyor.
Düzenlemenin amacı “trafik kazalarını azaltmak” olarak açıklansa da, kamuoyunda bütçe açığını kapatma hamlesi olarak değerlendiriliyor.
Teklif, Adalet ve Kalkınma Partisi (AK Parti) milletvekilleri tarafından hazırlanarak Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı’na sunuldu.
Planlandığı gibi kabul edilirse, hız sınırını aşan sürücüler 30.000 TL’ye kadar para cezası ile karşı karşıya kalacak.
Meclis bu hafta görüşecek
Yeni düzenleme, önümüzdeki hafta TBMM Genel Kurulu’nda görüşülecek.
Teklif yasalaşırsa, trafik cezaları 2025 sonuna kadar yürürlüğe girecek ve 1 Ocak 2026 itibarıyla otomatik olarak %25 oranında artırılacak.
Bu da, yeni ceza sisteminin sadece 24 saat içinde 37.500 TL’ye kadar çıkabileceği anlamına geliyor.
Hız sınırı toleransı kaldırılıyor
%10’luk hız payı artık yok
Mevcut trafik yasasında sürücülere tanınan %10 hız toleransı tamamen kaldırılıyor.
Yani 100 km/s hız sınırı olan bir yolda 111 km/s ile giden bir sürücü bile artık ceza alabilecek.
Yeni yasa tasarısına göre, “sıfır tolerans” dönemi başlıyor.
Bu da, Türkiye’de yıllardır uygulanan hız payı anlayışının tamamen sona ereceği anlamına geliyor.
Cezalar 2.000 TL’den başlıyor, 30.000 TL’ye kadar çıkıyor
Yeni ceza aralıkları netleşti
Yasa teklifine göre, hız sınırını aşan sürücülere uygulanacak yeni ceza oranları şöyle belirlendi:
Yerleşim yerlerinde:
- 6–10 km/s aşım: 2.000 TL
- 36–45 km/s aşım: 15.000 TL
- 46–55 km/s aşım: 20.000 TL
- 56–65 km/s aşım: 25.000 TL
- 66 km/s ve üzeri aşım: 30.000 TL
Yerleşim yeri dışında:
- 11–15 km/s aşım: 2.000 TL
- 31–40 km/s aşım: 12.000 TL
- 41–50 km/s aşım: 15.000 TL
- 51–60 km/s aşım: 20.000 TL
- 61–70 km/s aşım: 25.000 TL
Ehliyete el konulabilecek
Yeni düzenlemeyle birlikte, hız sınırını aşan sürücüler yalnızca para cezası değil, aynı zamanda ehliyetlerinin geçici olarak askıya alınması riskiyle de karşı karşıya kalacak.
Tasarıya göre, hız ihlaline göre 30 ila 90 gün arasında ehliyet iptali uygulanabilecek.
Bu önlem, yalnızca şehir içi yolları değil, otoyolları ve bölünmüş devlet yollarını da kapsıyor.
Ceza oranları 2026’da %25 artacak
24 saatte ikinci zam
Yeni kanun teklifine göre, düzenleme 31 Aralık 2025’te yürürlüğe girecek.
Ancak yalnızca bir gün sonra, yani 1 Ocak 2026’da, tüm cezalar yeniden değerleme oranı kapsamında %25 artırılacak.
Bu durumda:
- 30.000 TL olan en yüksek ceza, 37.500 TL’ye çıkacak.
- 20.000 TL’lik hız aşımı cezası, 25.000 TL olacak.
Böylece cezalar, yalnızca bir gün içinde rekor seviyelere ulaşacak.
Mevcut yasa ile fark ne?
Mevcut düzenlemede hız sınırı cezaları 2.167 TL – 9.267 TL arasında değişiyordu.
Yeni teklif, bu aralığı 2.000 TL – 30.000 TL bandına taşıyor.
Bu artış, en düşük cezanın aynı kalmasına rağmen en yüksek cezanın %220 oranında artması anlamına geliyor.
Eleştiriler: “Gelir artırma hedefi var”
Tasarıda, gerekçeler arasında “trafik güvenliğini artırma ve kazaları azaltma” vurgusu yapılsa da,
muhalefet ve bazı uzmanlar, düzenlemenin asıl amacının devlet gelirini artırmak olduğunu savunuyor.
Ekonomistler, bütçe açığının artış gösterdiği bu dönemde, trafik cezalarının ek gelir kalemi hâline getirildiğini öne sürüyor.
Tüketici dernekleri ise bu cezaların “orantısız ve caydırıcılıktan uzak” olduğunu belirtiyor.
AK Parti’den üç imzalı teklif
Kanun teklifi, AK Parti Çorum Milletvekili Yusuf Ahlatcı, Afyonkarahisar Milletvekili İbrahim Yurdunuseven ve Kütahya Milletvekili Adil Biçer tarafından hazırlandı.
Teklif, Karayolları Trafik Kanunu’nun 14. maddesinde değişiklik yapılmasını öngörüyor.