Prim ödemesi ve yaş sınırı gibi şartları sağlayan kişiler Sosyal Güvenlik Merkezi’ne başvuru yapar. Emekli maaşının bağlanması için başvurunun sisteme işlenmesi gerekir. Bu işlemler bir buçuk ay ile iki ay arasında sonuçlanır. Bununla birlikte SGK sistemlerinde yapılan işlem yoğunluğuna göre sürede değişiklik meydana gelebilir. Emeklilik işlemlerinin ne zaman sonuçlanacağını öğrenmek için ikamet edilen ildeki Sosyal Güvenlik Kurumu’na başvuruda bulunmak mümkündür.
4A Emekli Maaşı Ne Zaman Ödenir?
Eski adıyla SSK olan 4A sigortalılarının maaşı başvuru yaptıkları tarihi takiben ilk ay başında ödenmeye başlar. Bu konudaki yasal düzenleme 5510 Sayılı Kanun’un 4/A bendi çerçevesinde açıkça belirtilir. Örneğin 5 Mart 2024 tarihinde emeklilik başvurusu yapan bir 4A’lı 1 Nisan 2024 tarihinde ödeme alır. 4A’lı çalışan mart ayının başında başvuru yapsa bile maaş ödemesi sonraki aya sarkar.
4B Emekli Maaşı Ne Zaman Ödenir?
Eski adıyla BAĞKUR olan 4B sigortalıları maaşlarını tıpkı 4A sigortalıları gibi başvuru tarihini takip eden ilk ayın başında alır. 5510 Sayılı Kanun’un 4/B bendi çerçevesinde açıkça belirtildiğine göre talep edilen ay içinde maaş ödenmesi söz konusu değildir.
4C Emekli Maaşı Ne Zaman Ödenir?
Eski adıyla emekli sandığı olan 4C sigortalılarının maaş alma şekli 4A ve 4B sigortalılarına göre farklı bir şekilde ilerler. Bu sigortalılar için gerçekleştirilen yasal prosedürler özel kurallara sahiptir. 4C maaşının ödenme zamanında etkili olan durumlar şu şekildedir:
· Emeklilik başvurusunu takiben yetkili makamlardan onay alınır. Ardından görevle ilişiğin kesildiği tarihi takip eden ay başında emeklilik maaşı ödenir.
· Görevinden ayrılan, sonra herhangi bir sigorta kapsamında çalışmayan kişiler için yaşlılık maaşı söz konusu olabilir. Bunun için gerekli kontroller yapılır. Kontrollerden sonra maaş talebinin yapıldığı ayı takiben aylık ödenir.
Emeklilik Başvurusu Nasıl Yapılır?
Emekli olmak isteyenler başvuru işlemleri için e-Devlet hizmetini kullanabilir. Hızlı ve zahmetsiz olduğu için emeklilik işlemleri son zamanlarda bu sistem üzerinden yapılır. Kurumlar aracılığıyla yapılan işlemlerde belge istendiği için tercih edilmez. Aynı zamanda bu işlemler çok zaman aldığı için yorucudur. Emeklilik başvurusunu e-Devlet üzerinden yapmak isteyenler şu adımları izlemelidir:
· Tarayıcı ya da uygulama üzerinden e-Devlet’i açıp T.C. kimlik numarası ve şifre bilgileriyle giriş yapın.
· Arama bölgesine “Gelir, Aylık, Ödenek Talep Belgesinin Verilmesi” yazıp çıkan bağlantıya tıklayın.
· Açılan ekranda bulunan “Yeni Başvuru” yazısına tıklayın.
· Sekmelerden “Tahsis Talep Türü” seçeneğini açın. Burada yer alan “Yaşlılık Aylığı” seçeneğiyle ilerleyin.
· Sigorta türü bölümünde “4/A SSK” ve “4/B BAĞKUR” seçenekleri yer alır. Size uygun olanı tercih ettikten sonra “Başvur” butonuna tıklayın.
· T.C. kimlik numarası ve şifre bilgilerinizin yer aldığı bir ekran açılacaktır. Buradan maaş ödemesini yapılmasını istediğiniz finans kuruluşunu seçin.
· Başında sıfır olmadan cep telefonu numaranızı yazın. Dilerseniz e-posta adresinizi de ekleyebilirisiniz.
· İkametgâh adresiniz otomatik olarak yazılır. Eğer başka bir adres girmek istiyorsanız “Farklı Adres” butonuna tıklayın. Adresin yanı sıra il ve ilçe bilgilerini doldurmayı unutmayın.
· Son olarak “Aylık Alıyor Mu?” sorusunun yer aldığı bir bölüm açılacaktır. Size uygun olan evet ya da hayır cevaplarından birini işaretleyin.
· Yaptığınız işlemleri gözden geçirin. Bilgilerde bir yanlışlık yoksa “Başvur” butonuna tıklayarak işlemi tamamlayın.