Otomotivde ÖTV sistemi yeni bir döneme hazırlanıyor. Meclis Plan ve Bütçe Komisyonu’nda kabul edilen yeni ekonomi paketiyle, binek otomobillere uygulanacak ÖTV dilimleri, tüketicinin lehine yeniden şekillendirilecek. Düzenleme, özellikle düşük ve orta segmentteki araçlarda fiyatlara zam yansımaması için hazırlanırken, pek çok kritik yeniliği de beraberinde getirdi.

Yetki belgesiz ikinci el araç ticareti yapanlara rekor ceza! Ticaret Bakanlığı’ndan sert uyarı
Yetki belgesiz ikinci el araç ticareti yapanlara rekor ceza! Ticaret Bakanlığı’ndan sert uyarı
İçeriği Görüntüle

Otomobilde hangi ÖTV dilimleri değişecek?

Yeni yasa teklifi, mevcutta çok parçalı bir şekilde hesaplanan ÖTV oranlarını daha şeffaf ve adil hale getirmeyi hedefliyor. Halihazırda 1600 cc motor hacmine kadar olan araçlar için dört ayrı ÖTV dilimi (yüzde 45, yüzde 50, yüzde 60, yüzde 70) uygulanıyordu. Düzenlemeyle bu dilimler yüzde 80 altı olmayacak şekilde yeniden belirlendi. Bunun anlamı, artık düşük segmentteki araçlarda düşük ÖTV oranı olmayacak ancak piyasa koşulları gereği bu araçların fiyatı hali hazırda bu dilime girmediği için tüketiciyi doğrudan etkilemeyecek.

Önemli Nokta:
Mevcutta yüzde 80 altı ÖTV dilimine girecek fiyatta bir araç kalmadığı için, bu değişikliğin araç fiyatlarına doğrudan bir etkisi olmayacak.

Arazi taşıtlarında hangi değişiklikler yapılacak?

Yeni yasa teklifi, sadece binek otomobilleri değil, araç segmentlerinde de değişiklikler getiriyor.

  • Kamyonet ve arazi taşıtlarında ÖTV oranı yüzde 50 olarak sabitleniyor.
  • Azami yük kütlesi 3.500 kilogramı geçmeyen arazi taşıtlarını da kapsayan bu karar, piyasa koşullarında istikrarı korumayı hedefliyor.
  • Güvenlik güçleri tarafından kullanılacak, yerli katkı oranı en az yüzde 40 olan araçlar ise ilk iktisapta ÖTV’den muaf tutulacak. Bununla birlikte, bu araçların tesliminde KDV istisnası uygulanacak.

Kayıt dışılıkla mücadeleye yeni kurallar geliyor

Kayıt dışılıkla mücadele ve vergi istisnalarının azaltılması da yeni yasa teklifinin merkezinde yer alıyor. Düzenlemeyle:

  • AR‑GE personeli için sağlanan sınırsız vergi istisnası, artık bir üst sınırla sınırlı hale gelecek.
  • LPG dağıtıcılarının, başka bir dağıtıcıdan aldığı LPG’yi bir diğerine satması yasaklanacak.
  • Yeni alınacak yatırım teşvik belgelerinde indirim hakkı 10 yıl ile sınırlı hale gelecek.

Kurumlar vergisi indirimi hangi yatırımları kapsayacak?

Ekonomi paketinin dikkat çeken bir diğer maddesi ise yatırımlar için kurumlar vergisi indirimi. Düzenlemeyle:

  • Tüm yatırımlar için kurumlar vergisi oranı, yüzde 60 indirimli uygulanabilecek.
  • Yatırıma katkı oranı ise yüzde 50 seviyesinde olacak.

Bu değişiklik, yatırımcıyı teşvik ederken, orta ve uzun vadede Türkiye’ye yapılacak yatırımların artırılması hedefleniyor.

Hangi sektörleri etkileyecek?

Yeni paket sadece otomotiv sektörünü değil, finans, enerji, Ar‑Ge, üretim ve hizmet sektörlerinde de dikkat çekecek değişiklikler sunacak. Özellikle:

  • İçten yanmalı motor üreticileri
  • Arazi taşıt üreticileri
  • Güvenlik güçlerine tedarik sağlayan firmalar
  • LPG dağıtım şirketleri
  • Ar‑Ge alanında faaliyet gösteren işletmeler

düzenlemeden doğrudan etkilenecek.

Tüketici için hangi avantajlar oluşacak?

Bu yasa teklifi, ilk bakışta otomobil fiyatlarına direkt bir indirim getirmese de daha şeffaf bir ÖTV sistemi sunacak. Bunun yanı sıra:

  • Araç segmentlerinde ÖTV karmaşası azaltılmış olacak.
  • Güvenlik güçlerine ÖTV muafiyeti ve KDV istisnası ile devletin bütçe yükü hafifletilecek.
  • Yerli üretimin teşviki sağlanacak.
  • Ar‑Ge’ye tanınan avantajlar, daha adil bir çerçeveye oturtulacak.

Yasa ne zaman yürürlüğe girecek?

Meclis Plan ve Bütçe Komisyonu’nda kabul edilen yeni paket, Genel Kurul’da görüşüldükten sonra yasalaşacak. Uzmanlara göre, yeni ÖTV sistemi, 2025’in ikinci yarısında uygulanabilir hale gelecek.

Kaynak: Haber Merkezi