Eski araçlar kıymete bindi

Ülkemizde yıllar yılı sıfır araç bir kere el değiştirdi mi ikinci el olurdu ve çok az kullanılmış bile olsa sıfıra göre fiyatında düşüş olurdu. Şimdilerde bu iş giderek tersine döndü. Yani, araba eskidikçe fiyatı artıyor. Bir örnek vermek istiyorum. 2006 model bir araç 8 yıl önce 23 bin liraya alınmıştı. Aradan geçen bunca zaman sonra söz konusu araç şimdi 14 yaşında ve aynı aracın piyasada değeri 80 ile 110 bin lira olarak belirlenmiş durumda. Yani öylesine bir piyasa oluşmuş durumdaki, eski araçlar bazı kimseler için bir zenginleşme aracı olmuş durumda. Böyle olunca görünen o ki, insanlar ellerindeki eski model araçları daha uzun yıllar kullanacaklar. Bu da ister istemez Türkiye’nin araç parkının yaşlanmasını hızlandıracak. Yani, ülkemizde araç parkının yaşlanmasının şaşıracak bir yanı yok, Oluşan piyasa rakamlarının tabii bir sonucu. Çünkü insanların sıfır araç alma imkânları yok. Sıfır alınamayınca da ister istemez hem sıfır araçların fiyatı olması gereken fiyatın üzerinde teşekkül ediyor, hem de ikinci ellerde ortaya çıkan fiyat artışı ister istemez otomobil piyasasında ekonominin normal işleyişine uymayan bir gelişme söz konusu.

Sıfır araç üretiminde düşüşün olması sıfır araç üretiminde düşüş yaşandığı, bunun da araba fiyatlarında görülen çarpıklığa yol açtığı belirtiliyor. Bir diğeri ifadeyle ÇİP üretim piyasasının adeta Çin’in eline geçmiş olması da ister istemez bir takım tartışmalar sebep oluyor. Bir zamanlar 30-40 bin liraya alınabilen sıfır araçlar bugün en ucuzu 400-500 binlerle ifade ediliyor. İşin aslına bakılırsa hammadde fiyatlarındaki artış sebebiyle  söz konusu artış meydana gelmiş değil. Ancak, küresel sermaye sahipleri  insanlığı adeta ücretli köleler durumuna getirmiş. Sonuç olarak diyebiliriz ki, dünyada hayatın her alanında ekonomik hayat doğrudan doğruya küresel sermeye sahiplerine hizmet ediyor.

Yapılan açıklamalara göre Türkiye’de 21.5 milyon araç bulunuyor ve bu araçlarda, otomobilde ortalama yaş 13.6’ya, hafif ticaride 13.1, ağır ticaride 17’ye, traktörde 24.3’e yükselmiş. Bu verilerin giderek değişeceği, ülkemizde başta otomobilde olmak üzere ortalama yaş hızlı bir yükselişe geçecek demektir. Çünkü bir yandan üretim dünya üzerindeki talebi karşılamaya yetmediği, üretilenlerinde fiyatlarında ortaya çıkan artışlar ister istemez devam etmekte olan ikinci ele ilgiyi daha da artıracak demektir. Tüm bunlara rağmen otomobil fiyatları ister istemez insanları ikinci ele itiyor. Çünkü eskiden olduğu gibi insanların sahip oldukları araçları gençleştirmeye çoğu zaman ekonomik imkânları yeterli olmuyor. Çünkü 8 sene önce 23 bin liraya alınmış ikinci el bir otomobilin bugün fiyatının 100 bine dayanmış olması aslında sağlıklı bir durum değil. Ancak, ortaya çıkan ikinci eldeki fiyat artışı insanları araçlarını gençleştirmek bir yana mevcudu korumaya yönlendiriyor. Kısacası, sebep ister ÇİP yetersizliğinden sıfır araç üretiminin düşmüş olmasından sıfırda fiyat patlaması yaşansın ister istemez ikinci ele de yansımış olsun ortaya ekonominin kuralları ile izahı mümkün olmayan bir piyasa çıkmış durumda.

Hemen ifade edeyim ki hayatın her alanında günlük olarak fiyatlar artarken, otomobil sektöründe de artmasının ters bir sebebi olmayabilir ama 10 yaşını geçmiş bir aracın da fiyatının 80-100 binlerle ifade edilmesi, bunun ötesinde 30 yaşındaki bir aracın 30-40 binlere dayanmasının normal kabul edilmesi mümkün değil. Çünkü bu ülkede çoğu zaman bir otomobilde 30 yaş ömrünü tükettiği anlamına geliyordu. Şimdilerde ise 8 sene önce 23 bin liraya alınmış aracın fiyatı 100 bin lira olmuş ise bunun makul bir izahı olmadır. Aksi halde bazı çevreler sömürülerini yürütüyorlar demektir.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Abdülkadir Özkan - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Yenidevir Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yenidevir Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Yenidevir Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yenidevir Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.