Aydın-Denizli Otoyolu'na 17 yıl için verilen garanti 1 milyar 549 milyon Euro

Aydın-Denizli Otoyolu'na 17 yıl için verilen garanti 1 milyar 549 milyon Euro verildi.

Yap-işlet-devret (YİD) sözleşmeleri "ticari sır" kapsamında sayıldığı için iktidar tarafından hiçbir açıklama yapılmıyor. Bu sebeple şirketlere verilen garantiler de bilinmiyor. Ancak Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın bütçesi görüşülürken ilk defa Bakan Adil Karaismailoğlu bir YİD'in maliyet verilerini açıkladı.

Sözcü gazetesi yazarı Çiğdem Toker bugünkü yazısında, daha önce Aydın-Denizli Otoyolu sözleşmesine göre müteahhit şirkete yıllık yaklaşık 91.1 milyon Euro garanti verileceğini belirttiğini ve hiç yalanlama gelmediğini aktardı.

Toker, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu'nun Meclis'te bu yolun "bakım ve işletme maliyeti, finans maliyeti, yenileme ve ağır bakım maliyetleriyle ilgili verileri" paylaştığını belirtti.

"Bir bakanın YİD projesiyle ilgili bu detayda veri paylaşması, kamu özel işbirliği (KÖİ) uygulamalarında bir ilk. Tutanaklara göre Ulaştırma Bakanı şöyle diyor:

'Aydın-Denizli Otoyolu'nun yatırım maliyeti 699 milyon Euro'dur. Tabii bunun üzerine bakım, işletme maliyeti, 3 yıl yapım, 17 yıl işletmedeki bakım, işletme maliyeti 561 milyon Euro'dur. Finans maliyetini koyduğunuz zaman -sonuçta uluslararası finans kullanılıyor- 17 yılda 482 milyon Euro'dur. Yenileme ve ağır bakım maliyeti de 69 milyon Euro'dur. Yani bunlara toplam yapım, işletme, yenileme, finans maliyetini de eklediğinizde 1 milyar 813 milyon Euro'luk bir yatırım maliyeti ortaya çıkıyor arkadaşlar. Yani 17 yıl burayı işletecek, bu işletme maliyetleri de tamamen Karayolları'nın benzer yerlerde yaptığı işletme maliyetlerinden alınmıştır. Yine, burada finans maliyeti de Dünya Bankası'nın en düşük kredilerinden hesaplanmıştır. 1 milyar 813 milyon Euro maliyeti olan bir işin ihale bedeli de 1 milyar 549 milyon Euro'dur. Bu da 3 yıl yapım, 17 yıl işletmeden sonra tamamen kamuya sağlam bir şekilde devredilecektir."

Bu konuyla ilgili CHP Genel Başkan Yardımcısı Ahmet Akın ile görüştüğünü belirten Toker, yapılan açıklamalar sonundan 482 milyon Euro'nun faize gideceğinin anlaşıldığını aktardı. Akın'ın da bu konuda “Şirketin bu yolu özkaynakla değil, faizli borç para ile yapacağı ortaya çıkmıştır" dediğini ifade etti.

25 Kas 2020 - 13:38 - Ekonomi


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Yenidevir Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Yenidevir Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Yenidevir Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Yenidevir Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.