Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Ankara-Niğde Otoyolu’nda direksiyon başına geçtiği sırada 225 kilometre hıza ulaşınca radara takıldı. Sosyal medyadan paylaştığı video sonrası hız sınırını yüzde 50’den fazla aştığı belirlenen Bakan’a 9 bin 267 lira ceza kesildi. Uraloğlu, “Kendimi ihbar ettim, bundan sonra çok daha dikkatli olacağım” açıklamasında bulundu.
Sosyal medyada tepki çeken paylaşım
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Ankara-Niğde Otoyolu’nda otomobil kullanırken çekilen bir görüntüyü sosyal medya hesabından paylaştı. Ancak videoda aracın hız göstergesinin 225 km/saate ulaştığının görülmesi, kısa sürede kamuoyunda tepki çekti.
Türkiye’de otoyollarda hız sınırı 120 km/sa ile sınırlı. Belirli bölgelerde bu sınır 140 km/saate kadar çıkabiliyor. Ancak 225 km hız, yasal sınırın yaklaşık yüzde 60 üzerinde olması nedeniyle ciddi bir ihlal olarak değerlendirildi.
Jandarmadan cezai işlem
Tepkilerin büyümesi üzerine otoyol jandarması, görüntüleri inceleyerek işlem yaptı. Hız sınırını yüzde 50’den fazla aştığı belirlenen Uraloğlu’na 9 bin 267 TL para cezası kesildi. Bu ceza, hız ihlallerinde uygulanan en üst yaptırımlar arasında yer alıyor.
Bakan’ın, görüntüleri bizzat kendisinin paylaşmış olması, olayın hızla gündeme taşınmasına neden oldu. Kamuoyunda, “Bakan kendini ihbar etmiş oldu” yorumları yapıldı.
Bakan Uraloğlu’nun açıklaması
Olayın büyümesinin ardından Uraloğlu, yaptığı açıklamada hata yaptığını kabul etti. “Ankara - Niğde Otoyolu’nun son durumunu görmek amacıyla direksiyona geçtim. Bu esnada farkında olmadan hız sınırını kısa bir süre de olsa aştım. İlgili video ile de kendimi ihbar etmiş oldum” dedi.
Bakan ayrıca, hız sınırlarına herkesin riayet etmesi gerektiğini vurguladı:
“Bu durum, benim için de bağlayıcıdır. Otoyol Jandarmamız gerekli cezai işlemi uygulamıştır. Bundan sonra çok daha dikkatli davranacağımı kamuoyuna bildirmek isterim.”
Kamuoyunda tartışmalar büyüdü
Bakan’ın hız yaptığı görüntülerin ortaya çıkması, sosyal medyada geniş yankı buldu. Kullanıcıların büyük bölümü, “Bakan kurallara uymazsa vatandaş nasıl uysun?” yorumunu yaptı. Bazı kullanıcılar ise Uraloğlu’nun kendini açıkça ihbar ederek sorumluluk almasını olumlu karşıladı.
Uzmanlar, bu olayın özellikle trafik güvenliği konusunda farkındalık yaratabileceğini belirtiyor. Çünkü Türkiye’de hız nedeniyle meydana gelen kazalar, trafik kazalarının en önemli nedenleri arasında yer alıyor.
Hız sınırları neden önemli?
Trafik güvenliği uzmanlarına göre, hız sınırlarının aşılması, kazaların ölümle sonuçlanma riskini kat kat artırıyor. 225 km hız, olası bir kaza anında ölüm riskini en üst seviyeye çıkarıyor. Ayrıca bu hızlarda aracın fren mesafesi de normalin çok üzerinde oluyor.
Türkiye’de son yıllarda hız kontrol sistemleri ve radar denetimleri artırılmış durumda. Yasal düzenlemelere göre, hız sınırını yüzde 10-30 aşan sürücülere daha düşük miktarda ceza kesilirken, yüzde 50’den fazla aşanlara en yüksek tutarda para cezası uygulanıyor.
Bakan’ın ihlali dikkat çekti
Olayın dikkat çeken bir diğer boyutu ise, Uraloğlu’nun bizzat kendi bakanlığının sorumluluğunda olan Ankara-Niğde Otoyolu’nda bu ihlali yapmış olması. Bu otoyol, son yıllarda ulaştırma yatırımları içinde önemli projelerden biri olarak öne çıkıyor.
Dolayısıyla Bakan’ın bu yolda hız sınırını aşması, “uygulayıcıların da kurallara riayet etmesi gerekir” eleştirilerini beraberinde getirdi.
Trafik cezaları ve caydırıcılık
Türkiye’de 2025 yılı itibarıyla trafik cezaları yeniden değerleme oranıyla artırıldı. Hız sınırını yüzde 50’den fazla aşanlar için ceza 9 bin 267 TL olarak uygulanıyor. Bu ceza miktarı, caydırıcılığı artırmayı hedefliyor.
Bunun yanında sürücülere trafik ceza puanı da işleniyor. Belirli bir süre içinde 100 ceza puanına ulaşan sürücüler, geçici olarak ehliyetlerini kaybedebiliyor.